Jak wybrać książkę dla dziecka?
Literatura dziecięca jest bardzo szeroka i obfituje w wielość pozycji. Często młodzi rodzice nie wiedzą, od czego zacząć i czym kierować się przy wyborze książeczek dla swoich pociech – czują się zagubieni przy przepastnych półkach i finalnie zdają się na przypadek. Jak podejść do selekcji książek dla najmłodszych? Czy wybór w ogóle ma znaczenie?
- Jak literatura wpływa na rozwój dziecka?
- Czym się kierować przy wyborze literatury?
- Książeczki dla najmłodszych
- Opcje dla trochę starszych
Jak literatura wpływa na rozwój dziecka?
Powszechnie wiadomo, że czytanie książek wpływa pozytywnie na rozwój dziecka. Jest to jednak dość enigmatyczne pojęcie i warto dowiedzieć się, na jakie obszary dziecięcej psychiki ma wpływ odpowiednia literatura, aby móc dokonywać świadomych wyborów. Bajki dla dzieci przede wszystkim poszerzają ich zasób słownictwa i pomagają zapoznać się w naturalny sposób z zasadami gramatyki, a w późniejszym wieku ćwiczyć czytanie. Ponadto książki przybliżają maluchom sytuacje, których w normalnych warunkach nie miałyby okazji doświadczyć (na przykład dzieciom mieszkającym w mieście – uroki życia na wsi). Literatura znakomicie wspiera też rozwój emocjonalny i empatię. W książkach dzieci mogą na bezpiecznej płaszczyźnie zmierzyć się ze swoimi lękami czy niezrozumiałymi emocjami, na przykład związanymi z pojawieniem się rodzeństwa. Ponadto poprzez opowiadane historie zapoznają się z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi, uczą się rozróżniać dobro od zła i szanować innych pomimo różnic. Czytanie książek wpływa pozytywnie na wszelako pojęty rozwój intelektualny dziecka, wyobraźnię oraz kształtowanie się jego zmysłu estetycznego. Poza tymi wszystkimi zaletami, literatura dla dzieci pełni jeszcze jedną, bardzo ważną funkcję – to po prostu dobra zabawa dla każdego malucha.
Czym się kierować przy wyborze literatury?
Jeśli wybiera się książkę dla młodszego odbiorcy, pierwsze na co należy zwrócić uwagę to wiek. Ze względu na poziom rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, książeczki dla dzieci w różnym wieku opowiadają o różnych sprawach i są napisane w różny sposób. Ponadto na pewnych etapach rozwoju ważna jest też stylistyka ilustracji, które są nieodłączną częścią literatury dziecięcej. Następną kwestią, zwykle związaną z wiekiem, jest rodzaj tworzywa, z którego wykonano książkę. Warto też zwrócić uwagę na naturalne preferencje swojego dziecka. Jeżeli uwielbia dotykać różnych materiałów i poznawać nowe faktury, warto sprawić mu tak zwane książki sensoryczne, które mają dodatki różnych tkanin. Istotny jest także przekaz płynący z danej historii – wiele propozycji dla najmłodszych traktuje o sytuacjach, które mogą ich spotkać. Istnieje również gałąź literatury dla dzieci, która w prosty, aczkolwiek nie dziecinny sposób wyjaśnia zagadnienia, które rodzice uważają za trudne, na przykład związane z nietolerancją społeczną. Oczywiście bardzo ważne jest, aby wybrana pozycja stanowiła też wartość estetyczną sama w sobie. Na szczęście rynek ilustracji do książek dla dzieci przechodzi ostatnimi czasy prawdziwy rozkwit, dzięki czemu nietrudno o ciekawe i jednocześnie piękne obrazki.
Książeczki dla najmłodszych
Ta kategoria podzielona jest na kilka sekcji ze względu na wiek i kończy się około 8 roku życia, kiedy dzieci są już w szkole i uczą się same czytać. Z książkami można zapoznawać już malutkie niemowlęta. Mają one postać plansz z czarno-biało-czerwonymi, prostymi grafikami. Taka specyfika wynika z tego, że oko niemowlęcia najlepiej rozróżnia te kolory i są to dla niego barwy najbardziej kontrastowe i interesujące. Na późniejszym etapie niemowlęctwa ciekawą propozycją są książeczki miękkie z obrazkami. Wykonane zazwyczaj z tworzywa, które można wkładać do buzi i nie stanowi zagrożenia dla maluszka. Kiedy dziecko troszkę podrośnie, zazwyczaj proponuje mu się książeczki wykonane z grubego kartonu. Dzięki temu są one bardziej wytrzymałe na zniszczenia. Tego typu propozycje często zawierają już pierwsze słowa lub zbitki sylab, które rodzice mogą czytać dziecku na głos, pomagając mu w ten sposób uczyć się mówić. Propozycją z tej kategorii niewątpliwie jest “Pucio”.
Opcje dla trochę starszych
Kiedy dzieci podrosną, można sięgnąć po literaturę, która będzie trochę bardziej skomplikowana. Na początek mogą to być proste opowiadania z ilustracjami, które będą czytane przez rodziców. Najlepiej na początek wybierać niezbyt długie historie, które można przeczytać na raz lub zbiory opowiadań, gdzie każdy rozdział stanowi zamkniętą całość. Dzięki temu dzieciom łatwiej będzie nauczyć się konstruować dłuższe zdania. Warto też zachęcać pociechy, aby same czytały fragmenty bajek. Będą to robić na pewno chętniej, jeśli książki będą dostosowane do ich potrzeb, jak “Bajki dla chłopców”, lub będą opowiadać o abstrakcyjnych i zabawnych przygodach, jak na przykład “Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Wraz ze zwiększeniem umiejętności koncentracji i zapamiętywania, można wybierać coraz dłuższe i bardziej skomplikowane historie. Na każdym etapie wyboru warto rozmawiać z pociechą na temat czytanej książki. Dzięki temu łatwo będzie wybrać taką, która spodoba się dziecku i pozwoli mu zachwycić się literaturą.
Materiał zewnętrzny