Jak prawidłowo przygotować auto do zimy?
Okres zimowy może z pewnością dostarczyć wielu kłopotów kierowcom. Nie tylko pod względem warunków panujących na drogach, ale także odbijając się na kwestiach technicznych związanych z pojazdem. Warto zatem odpowiednio przygotować samochód do zimy. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę?
Przygotowanie auta do zimy – dobry akumulator i zimowe opony
Obecne modele akumulatorów zostały tak zbudowane, że użytkownik może je jedynie ładować. Wszelkie inne kwestie związane przeglądem czy naprawami uniemożliwia specjalna zabudowa. Dlatego przed zimą warto udać się do warsztatu mechanicznego, który wykona test akumulatora specjalnym urządzeniem. Zazwyczaj takie badania są wykonywane za darmo. Uzyskane wyniki pozwolą określić czy akumulator w czasie zimy będzie dobrze pracował, czy nas zawiedzie.
Zima wymaga bardzo często wymiany ogumienia. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj ciśnienie, które się w nich znajduje. Oczywiście wymieniając opony na zimowe producent dołącza do nich informację o tym, jakie wartości powinny być zachowane. Warto także regularnie sprawdzać ciśnienie, jednak częstotliwość tej czynności uwarunkowana jest własnymi potrzebami. Eksperci zalecają, by robić to minimum raz na miesiąc. Wpływ na ciśnienie w oponach ma obciążenie auta, temperatura, a także to, jak często samochód będzie jeździć.
Nowsze modele samochodów są również wyposażone w opony całoroczne, więc nie ma konieczności ich wymiany na zimowe. Poza tym mają one jedno bardzo ważne urządzenie – czujnik ciśnienia w oponach. Zachowanie odpowiednich wartości tego parametru jest niezbędne do utrzymania dobrej przyczepności na drodze, czy też krótkiej drogi hamowania na śliskich nawierzchniach.
Sprawdzenie i konserwacja hamulców przed zimą
Hamulce pozwalają zatrzymać auto oraz zapobiec jego przemieszczaniu się na pochyłości. Jest to jeden z najważniejszych układów pozwalający zachować bezpieczeństwo na drodze. Warto więc przed okresem zimowym poddać go szczegółowemu sprawdzeniu. Pod uwagę w czasie badania powinny być brane:
- rozkład sił hamowania – na oś tylną i przednią
- rozkład sił hamowania na poszczególne koła
- wymiana płynu hamulcowego
- stan okładzin
- stan linek hamulcowych
- praca klocków hamulcowych
- praca hamulca ręcznego
Jednym z ważniejszych elementów, który jest bardzo często pomijany przez kierowców są przewody. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli będą mocno skorodowane koniecznością będzie ich wymiana. W innym przypadku może dojść do ich nagłego przerwania, a w konsekwencji do nagłej utraty hamulców.
Sprawdzenie świec zapłonowych i żarowych
Zadaniem świec żarowych jest wstępne podgrzewanie komory spalania. W starszych samochodach uruchamiają się one każdorazowo. Natomiast nowsze auta mają ustawione czasowe działanie świec, jednak tylko przy spadku temperatury poniżej -1 stopnia Celsjusza. Stare i niesprawne świece żarowe mogą być przyczyną tego, że silnik w czasie zimy nie będzie chciał odpalić.
Natomiast świece zapłonowe należy wymieniać w określonym terminie lub po konkretnej liczbie przejechanych kilometrów. Ich zaletą jest to, że te pod zespoły praktycznie wcale nie ulegają awarii. Należy jednak pamiętać o ich regularnej wymianie.
Konserwacja wycieraczek oraz wymiana płynu do spryskiwaczy
Bez względu na porę roku, pióra wycieraczek powinny być także regularnie wymieniane. Pierwszymi oznakami ich zużycia jest charakterystyczne mazanie szyb. Gdy takie symptomy należy koniecznie zakupić odpowiednie modele piór do naszych wycieraczek.
Powinniśmy także posiadać płyn do spryskiwaczy, który będzie specjalnie przeznaczony na zimową porę roku. Taki środek gwarantuje to, że nie będzie zamarzać na szybkie, powodując niebezpieczne sytuacje.
Ponadto nieodpowiedni płyn może spowodować awarię pompy spryskiwaczy oraz przewodów doprowadzających go do dysz. Wysokoodporne środki pozwalają również na dolewanie wody do zbiornika. Nie ma wtedy obaw o jej zamarzanie.
Sprawdzanie płynu chłodniczego
Przed okresem zimowym należy zrobić test, który pomoże określić temperaturę zamarzania płynu chłodniczego. Ten parametr można w łatwy i szybki sposób podnieść dolewając do zbiornika koncentratu płynu chłodniczego.
Idealną wartością krystalizacji powinna być temperatura -37 stopni Celsjusza. Według ekspertów jest to poziom, który pozwala zabezpieczyć silnik przed zimą.